Journal Nature retracts 2 STAP stem cell studies

Share with others:


Print Email Read Later

After months of controversy, editors at the scientific journal Nature have retracted two high-profile studies that purported to demonstrate a quick and simple way of making flexible stem cells without destroying embryos or tinkering with DNA.

“Several critical errors have been found in our Article and Letter,” Nature wrote in a retraction statement issued Wednesday. “We apologize for the mistakes.”

The two reports described a new way of reprogramming blood cells so they would revert to a developmentally primitive state and be capable of growing into any type of cell.

Researchers from Japan and the United States said they accomplished this feat by soaking the cells in an acid bath for 30 minutes and then spinning them in a centrifuge for 5 minutes.

The resulting stem cells — dubbed stimulus triggered acquisition of pluripotency, or STAP — had the hallmarks of embryonic stem cells. When the researchers injected them into developing mice, the STAP stem cells grew into heart, bone and brain cells, among others, the research team reported in January.

Scientists in the field of regenerative medicine were giddy at the prospect of using the cells to grow new insulin-producing cells for people with Type 1 diabetes or central nervous system cells for people with spinal cord injuries, to name a few examples. Since these replacement tissues would be generated from a patient’s own cells, researchers believed that they would not prompt the immune system to attack, eliminating the need for patients to take immune-suppressing drugs.

But it didn’t take long for some researchers to suspect that STAP stem cells were too good to be true. Critiques posted online gained more currency when labs began reporting that they weren’t able to replicate the experiments. Then one of the senior researchers who worked on both of the studies called for the papers to be withdrawn until the results could be independently verified.

In April, the Japanese research institute where most of the work was conducted accused study leader Haruko Obokata of intentional misconduct.

Investigators at the RIKEN Center for Developmental Biology said Ms. Obokata had manipulated two images of DNA fragments to make the results of her experiments look better than they really were. They also found that data were handled inappropriately, and that two of the images in the study were duplicates.

Investigators at Nature cited five additional errors that were not included in the RIKEN investigation. Figures and images in the studies were improperly labeled, and one of the images was digitally enhanced, according to the retraction statement. They also identified “inexplicable discrepancies” in the cells of mice that were injected with STAP stem cells.

“These multiple errors impair the credibility of the study as a whole, and we are unable to say without doubt whether the STAP-SC phenomenon is real,” Nature wrote in its retraction. “Ongoing studies are investigating this phenomenon afresh, but given the extensive nature of the errors currently found, we consider it appropriate to retract both papers.”

All of the researchers who contributed to both papers have agreed with Nature’s decision to retract them, according to an editorial published by the journal.

Ms. Obokata, who shot to fame in Japan after the studies were published, has not commented on the retraction.

In April, she held a tearful news conference apologizing for what she described as careless mistakes.

But she also struck a defiant tone, insisting that STAP stem cells were real, and that she had created them “more than 200 times.”

Two of her colleagues at RIKEN have issued apologies for their roles in the troubled studies.

“As a researcher, I am deeply ashamed of the fact that two papers of which I was an author were found to contain multiple errors,” Yoshiki Sasai, a deputy director at RIKEN, said in a statement. “I apologize wholeheartedly for the confusion and disappointment that this situation has caused.”

RIKEN said it had removed articles on its own website promoting the results of the STAP stem cell studies.



Advertisement
Advertisement
Advertisement

You have 2 remaining free articles this month

Try unlimited digital access

If you are an existing subscriber,
link your account for free access. Start here

You’ve reached the limit of free articles this month.

To continue unlimited reading

If you are an existing subscriber,
link your account for free access. Start here