Scandal-Scarred BBC Names Opera Chief as Leader

Share with others:


Print Email Read Later

LONDON -- The British Broadcasting Corporation sought to overcome its worst crisis in years on Thursday by appointing a former BBC news executive who heads the Royal Opera House as its new director general, urging him to rebuild public trust shredded by a scandal over botched reporting of sexual abuse.

The appointee, Tony Hall, 61, will start in March. He replaces George Entwistle, the most prominent casualty of the scandal, who resigned earlier this month.

The appointment won enthusiastic approval from a wide spectrum of politicians, media commentators and current and former BBC staff members. Mr. Hall spent 28 years at the BBC, starting as a news trainee and rising to lead the BBC's news and current affairs department from 1996 to 2001. His record of innovation includes overseeing the launch of the BBC Web site, the broadcaster's 24-hour news channel, and Radio 5 Live, a widely popular, news-and-sport radio channel. He moved to the opera 11 years ago at a time of artistic and financial disarray. He succeeded in stabilizing -- as well as popularizing -- what has long been seen as one of the world's top opera houses. Mr. Hall was honored as a life peer in 2010, acquiring the title Baron Hall of Birkenhead. According to British news report, he was the only candidate the supervisory BBC Trust approached.

The BBC said his principal task was to restore faith and confidence in the integrity of Britain's public broadcaster, a sprawling bureaucracy financed by a compulsory license fee levied on most television-set owners.

Chris Patten, head of the BBC Trust, said, Lord Hall was "the right person to lead the BBC out of its current crisis."

Lord Hall said the BBC "is an incredibly important part of what makes the United Kingdom what it is."

"And of course it matters not just to people in this country -- but to tens of millions around the world, too," he continued. "It's been a difficult few weeks -- but together we'll get through it. I'm committed to ensuring our news services are the best in the world."

Steve Hewlett, a former editor of "Panorama," one of the BBC's leading investigative programs, said Lord Hall had a reputation among BBC program-makers as "straightforward, honest, a man with no side to him" and "no pushover" in handling contentious issues.

"I think he brings to the BBC what is desperately needed, weight," he said.

Ben Bradshaw, a former culture minister who was previously a BBC reporter, described Lord Hall as "a very good, calm operator," "a good motivator" and decisive in stressful situations. "He's a very safe pair of hands, and very decent, fair-minded individual," Mr. Bradshaw said.

Mr. Hall had sought to become director general in the late 1990s, when Greg Dyke won the contest for the job. Mr. Dyke quit in 2004 a scandal related to reporting of the Iraq war.

Mr. Entwistle resigned on Nov. 10, after less than two months in the office, over disclosures that a flagship BBC current affairs program, "Newsnight," had wrongly implicated a former Conservative politician in accusations of sexual abuse at a children's home in North Wales in the 1970s and 1980s.

The error compounded earlier disclosures that the same program had canceled an investigation a year ago into accusations of sexual abuse of minors by the television host Jimmy Savile at a time when other departments at the corporation were planning Christmas tributes to Mr. Savile, who died in October 2011 at age 84. A year later, a rival channel, ITV, broadcast details of the accusations against Mr. Savile that has shaken the upper ranks of the BBC. He is now suspected of abusing hundreds of young people over decades on the BBC premises and elsewhere.

Mr. Entwistle's predecessor was Mark Thompson, who became president and chief executive of The New York Times Company on Nov. 12.

The scandals at "Newsnight" pushed the BBC to begin a series of internal inquiries about its culture and practices in the decades of suspected abuse by Mr. Savile and into its specific reasons for canceling the investigation into Mr. Savile.

In a statement to the BBC staff, Mr. Patten said: "While there are still very serious questions to be answered by the ongoing inquiries, it is in the interests of license fee-payers that the BBC now starts to refocus on its main purpose -- making great programs that audiences love and trust."

"In doing this, it will need to take a long, hard look at the way it operates and put in place the changes required to ensure it lives up to the standards that the public expects."

After the "Newsnight" program erroneously implicated the former treasurer of the Conservative Party, Lord McAlpine, the BBC reached an out-of-court settlement with him worth around $295,000. In a separate suit against the ITV channel, which was also accused of libeling Lord McAlpine, the broadcaster agreed on Thursday to pay a settlement of around $200,000 and his legal costs.

One element of Mr. Entwistle's departure has continued to rankle. After he stepped down, the BBC Trust authorized a settlement payment equivalent to one year's salary of around $750,000 -- the same that will be paid to Lord Hall. The BBC justified the payment, double its contractual obligation, by saying that Mr. Entwistle would continue to assist in the various inquiries into the scandals, and that had he been dismissed, he would have been entitled to a full year's' compensation.

The dispute continued to rumble on Thursday, with a BBC trustee, Anthony Fry, telling a parliamentary committee of his "substantial irritation" at the size of the settlement, which included additional payments of more than $70,000 to cover Mr. Entwistle's private medical care premiums, his legal expenses and $16,000 to employ a public relations firm to deal with reporters who were besieging Mr. Entwistle at his London home.

Mr. Fry's testimony appeared to infuriate Mr. Patten, who flushed with anger in a news conference at the BBC headquarters when pressed on the settlement, details of which he had overseen with BBC lawyers. He described Mr. Entwistle as "a very, very distinguished, long-serving member of the BBC" who had lost his career there over the Newsnight scandal, and said that if Mr. Entwistle had contested his departure, the overall cost of the settlement would have been much higher. "Anything else we might have done would have cost us more," he said.

.

John F. Burns reported from London, and Alan Cowell from Paris.

world

This article originally appeared in The New York Times.


Advertisement
Advertisement
Advertisement

You have 2 remaining free articles this month

Try unlimited digital access

If you are an existing subscriber,
link your account for free access. Start here

You’ve reached the limit of free articles this month.

To continue unlimited reading

If you are an existing subscriber,
link your account for free access. Start here